3. Hva er opphavsrett og Åndsverkslov? (skriv med egne ord, henvis til gode nettsider i teksten)
4. Kildekritikk: Hva er er kildekritikk? (skriv med egne ord, henvis til gode nettsider i teksten)
4.1 Hvordan vurdere kilder (skriv en kort tekst om hver av de fire punktene): Troverdighet -test, Objektivitet -test, Nøyaktighet og Egnethet -test
4.2 Kildekritikk i på nettet Vurdér:
- 1 nettdefinisjon av ............ (TONE)
- 1 nettdefinisjon av informasjonskompetanse (TONE)
- 1 engelskspråklig nettartikkel om ............. dere har funnert via en søkemotor (TONE)
- 1 norskspråklig artikkel om informasjonskompetanse dere har funnet i Atekst (TONE)
5. Forskning om .................... : Finn artikler om ........................ Bruk kriteriene Troverdighet Objektivitet Nøyaktighet og Egnethet til å vurdere dem
- 1 artikkel fra Idunn (TONE)
- 1 artikkel fra Google Scholar (TONE)
- 1 bok dere har funnet i Bibsys (og lånt på biblioteket) (TONE)
6. Litteraturliste: Del opp den litterturlista dere har laget til nå i avsnittene: Bøker, Artikler, Leksika og Nettsteder. I tillegg til det dere har fra før på lista: før opp alle nettsider, leksika og artikler dere har vist til i oppgavene ovenfor.
EGENLESING: til neste gang: kap 5, 6 og 7 (s71-136) i Bertnes, Pål A. (2005) Faglig informasjon på internett , kvalitet og kildekritikk. Oslo. Abstrakt forlag. Lag et sammendrag på ca 100 ord.
Birgittes tips:
- Skriv anførselstegn rundt det som ikke er dine egne tanker/formuleringer, det du har hentet/limt inn fra andre steder, eller som er andres tankegods.
- En god faglig tekst består av
- a) direkte sitater av noe andre har skrevet (med korrekte henvisninger i teksten)
- b) EGNE betraktniger/drøftinger/tanker.
- Ulovelig (=juks) å ”klippe og lime” fra andre tekster (nett/bøker med mer) uten å henvise korrekt (mal)
- Språk - ikke muntlig språk - (formelt) fagspråk
Blogg/oppgave-layout
- Lenke der det er naturlig (mer mer mer!)
- Profil, fornavn og bilde i profil (av deg eller en ting, finn på Creative Commons eller ta bilde selv)
1 comment:
hvorfor ikke:)
Post a Comment